ג. אופן הגשת ההצהרה
הסבר כללי
סעיף 73 לחוק מסוי מקרקעין קובע כי המוכר והרוכש זכות במקרקעין חייבים למסור הצהרה למנהל על ביצוע העסקה.
סעיף 112 לחוק קובע כי המנהל רשאי לקבוע טפסים הדרושים לביצוע החוק ומשקבע טפסים כאמור, לא ישתמש אדם אלא בהם.
לצורך הגשת ההצהרה כאמור, קבע המנהל 3 טפסים על פי חלוקה לסוג הנכס הנמכר:
טופס מספר 7000 - המיועד להגשת הצהרה על מכירה/רכישה של דירת מגורים מזכה פטורה ממס שבח שאינה כוללת זכויות בנייה בלתי מנוצלות (כולל פטור עד תקרה וחיוב על החלק העודף).
טופס מספר 7000/ב - המיועד להגשת הצהרה על מכירת/רכישת זכות במקרקעין שהריווח ממכירתה נתון לשומת מס הכנסה ואשר בגין מכירתה מבוקש פטור לפי סעיף 50 לחוק (הטופס מיועד לדיווח על מכירת/רכישת נכס של קבלן).
טופס מספר 7002 - המיועד להגשת הצהרה על מכירת/רכישת כל זכות במקרקעין שאינה מנויה על הנכסים המפורטים בהצהרות לעיל.
• סעיף 76 א' לחוק קובע כי שר האוצר באישור ועדת הכספים רשאי לקבוע כי ההצהרות ומסמכים נלווים יוגשו באופן מקוון.
בתאריך 11.07.2017 אושרו על ידי וועדת הכספים התקנות בדבר הגשת הצהרות מסמכים בקשה לתיקון שומה והשגה באופן מקוון. בתקנות ובכללים שפורסמו ברשומות ביום 15.10.2017 נקבע בין היתר כי הגשת הצהרה לפי סעיף 73 ומסמכים נלווים לפי סעיף 96 באופן מקוון יחולו כחובה מיום 1.12.2017.
בתקנות נקבע כי ניתן להגיש הצהרה ומסמכים באופן מקוון באחת משתי הדרכים הבאות:
- מוכר/רוכש המיוצג על ידי עו''ד יגיש הצהרה באמצעות המייצג (מערכת שבח.נט)
- מוכר/רוכש שאינו מיוצג יגיש באמצעות מחשב ציבורי (מחשב המוצב במשרד מיסוי מקרקעין לצורך הגשת הצהרות וטפסים באופן מקוון).
חריגי הגשת הצהרה באופן מקוון
בתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע''ח – 2017 נקבעו שני מקרים בהם ניתן להגיש הצהרה ומסמכים באופן שאינו מקוון:
1. עורך דין אשר גילו היה 66 או יותר ביום 15.10.2017 (מועד פרסום תקנות מיסוי מקרקעין דיווח מקוון) שמגיש מסמך מקרקעין בשם חייב, רשאי להגיש מסמך מקרקעין באופן שאינו מקוון. עורך דין שמבקש להגיש בהתאם הצהרה ידנית, ישתמש באחד מהטפסים הייעודיים הבאים (הטפסים נמצאים באתר רשות המסים):
טופס 7000 לעורכי דין מורשים
טופס 7000/ב לעורכי דין מורשים
טופס 7002 לעורכי דין מורשים
דגשים
- עורך דין שעומד בתנאים ומבקש להגיש הצהרה בדרך זו יכול לעשות זאת רק לגבי המוכר/רוכש אותו הוא מייצג (ובהתאם הוא שיופיע במרשמים כמייצג בשומה).
- שימוש בטופס והגשתו על ידי מי שאינו עו''ד או על ידי מי שאינו עו''ד שגילו 66 או יותר ביום 15.10.2017 כאמור לא יהווה הצהרה והוא יוחזר למגיש.
2. בתקנות ניתנה סמכות למנהל מס שבח לאשר דיווח שאינו מקוון במקרה בו חייב בהגשת מסמך איננו מיוצג על ידי עו''ד, והוכח להנחת דעתו של המנהל כי החייב אינו יכול להגיע למשרדי הרשות מפאת מגבלות פיזיות או מכיוון שנמצא מחוץ לישראל.
מכאן, שחייב המבקש להגיש מסמך שלא באופן מקוון, לקבל תחילה את אישור המנהל.
הפניה למנהל תהיה בכתב באמצעות טופס ''בקשה לאישור דיווח שאינו מקוון'' (טופס 7100) והיא תכלול את פרטי החייב, פרטי העסקה והסיבה בגינה החייב לא יכול להגיע למשרדי הרשות. לבקשה יצרף המבקש מסמכים תומכים.
בנוסף, יצרף המבקש מראש טופס הצהרה ייעודי ידני, מלא על כל סעיפיו (7000/7000ב/7002). המנהל יטפל בבקשה בהקדם ויודיע למבקש באם הוא מאשר הגשה שאינה מקוונת או שהוא דוחה הבקשה. אישר המנהל הגשה שאינה מקוונת, ישלח למבקש מכתב אישור ויעביר את טופס ההצהרה למשרד מיסוי מקרקעין האזורי לצורך קליטתו. דחה המנהל הבקשה, יודיע על כך למבקש בכתב ועל החייב תחול חובת הגשת דיווח באופן מקוון בלבד.
באתר רשות המסים תחת נושא מיסוי מקרקעין וחובת דיווח מקוון מוצג מידע רחב בנושא, כולל: נוסח התקנות והכללים, שאלות ותשובות, מצגות הסבר להגשה מקוונת, הגשה באמצעות מחשב ציבורי המורשים להגיש הצהרה ידנית והטפסים היעודיים לנושא ופרטי מרכז התמיכה.